keskiviikko 12. huhtikuuta 2017

Harhaanjohtavaa mainontaa

Kuntavaalien alla oli Etelä-Karjalan maakunnallisessa mediassa useita ilmoituksia, joista ei käynyt ilmi ehdokkaiden kunta.

Ehdokkaiden ja tukiryhmien luulisi tietävän, että joka kunnassa on eri tilanne, oma numerointi jne. Ehdokkaiden luulisi tietävän myös, että he eivät ole sellaisia julkkiksia, että naaman perusteella voi päätellä osoitteen.

Otamme esimerkiksi vaaliviikonlopun Imatralaisen, missä oli 16 ehdokkaiden ilmoitusta. Niistä viidessä ei ollut mainintaa siitä, mistä kunnasta on kyse.

Lehti jaetaan ilmaisjakeluna nimenomaan Imatralla. Vailla paikkakuntatietoa olleet SDP:n Veikko Hämäläisen ja kokoomuksen Jouko Partasen mainokset sentään osuivat maaliin.

Sen sijaan lappeenrantalaisten kristillisten Marjatta Moilasen, perussuomalaisten Raimo Väisäsen ja vihreiden Hanna Holopaisen "sokkomainokset" imatralaislehdessä olivat harhaanjohtavia. Jos äänestäjä niiden perusteella valitsi ehdokkaansa, päätyi hän seuraaviin valintoihin: Moilasen ja Holopaisen äänet menivät kokoomukselle, Väisäsen ääni kylläkin perussuomalaiselle mutta eri henkilölle.

Hyvä kysymys on, miksi ehdokas ilmoittelee toisen paikkakunnan lehdessä. Jos taas lehtiyhtiöt tarjosivat tällaista ilmoittelua "kaupan päälle", siinä tehtiin karhunpalveluksia.

Kustantajatkin ovat vastuussa mainoksista. Olin asiasta yhteydessä Imatralaisen vt. päätoimittajaan Riina Haapalaan, joka välitti yhteydenottopyynnön myyntipäällikölle. Vastausta Imatranvuoksi ei ole tähän mennessä (13.4. klo 8.20) saanut.

Aimo Ruusunen 

Kuva: Jos joku imatralainen tämän ilmoituksen perusteella äänesti kristillisiä, ääni menikin kokoomuksen Hannele Vidmanille. Imatralainen 8.-9.4.2017.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti